Køb VERS FOR VÆGTERE her

fredag den 28. oktober 2016

VERS FOR VÆGTERE - anmeldelse af Benjamin Hougaard

Hej!
Sangene fra VERS FOR VÆGTERE-albummet er blevet spredt vidt og bredt i Danmark, Sverige og USA. Det gør lovsangsskriveren glad!

I denne blog vil jeg give ordet til Benjamin Hougaard, som har skrevet en anmeldelse af albummet. Benjamin arbejder til dagligt for Indre Mission med bl.a. lovsangsledelse og sangskrivning, og så er han en vigtig sparringspartner for mig!

Måske du allerede har hørt VERS FOR VÆGTERE og kan genkende Benjamins anmeldelse eller måske vækkes din nysgerrighed? Du kan høre een af sangene i Youtube-linket under anmeldelsen :)

kh Arvid

Benjamin skriver...
Ved første gennemlytning er det første der ”springer i ørerne”, at der blevet plads til lidt flere elektroniske elementer og en lidt mere rocket lyd på flere af sangene end den forrige plade. Bandet får ved flere lejligheder plads til at folde sig ud, hvilket giver en dejlig dynamik på produktionen som helhed – om end der umiddelbart nok er flest sange, der er mere eftertænksomme i udtrykket.
Der er tale om en live indspilning af dygtige folk - en velproduceret en af slagsen. Vi er tydeligt placeret midt i en lovsangssituation, men det virker ægte og inddragende. Ikke alle sange på pladen er nye, flere af sangene er velkendte bl.a. fra udgivelser på nettet, f.eks. ”Ud af mørket” og ”Jesus, jeg har brug for dig”, men her får vi dem at høre i nye og velfungerende arrangementer.

Arvid udfordrer som vanligt med flere af sine sange den ”traditionelle” (hvis det begreb da stadig findes) lovsangsform og -stil med skiftende taktarter og til tider udfordrende melodier/rytmer. Der er ikke mange sange der kører efter den velkendte ABABCB skabelon, og der er også en mere fortællende sang på pladen (Nummer 1 på pladen: ”Lys mere lys”)  – måske et utraditionelt valg på en lovsangsplade, men netop denne sang er med til at åbne pladens vægtertema op.

Tekstmæssigt behandler Arvid temaer som tak for redning og frelse, helliggørelse, trøst, anfægtelse og opstandelseshåb. Flere steder med sproglige vendinger, som skaber eftertanke – og sandsynligvis og teologiske snakke om sproglige nuancer i de forskellige kirkesammenhænge.

Ser man på sangene i sig selv som lovsange til brug i menigheden, vil nogle nok indvende, at flere af sangene har en lidt afgrænset målgruppe. Og ja, i en lovsangsituation i en kirke eller i et missionshus med en - lad os kaldet det ”bredere sammensat medlemsprofil” – eller i mindre fællesskaber, hvor der måske ikke er et band og stærke forsangere til at lede, vil det sandsynligvis være en større udfordring at tilegne sig dem. Ikke kun p.g.a. mere udfordrende melodier, rytmer og form, men måske også fordi det kan være svært at få sangen til at fungere med et enkeltstående klaver eller en simpel akustisk guitar. Måske er dette i virkeligheden den største udfordring til mange af de lovsange, vi skriver for tiden - men det er en anden diskussion…

Alt i alt en god og velproduceret lovsangsplade med flere bud på kommende ”lovsangs-hits”, som samtidig udfordrer genren.